FANDOM

To będzie najtrudniejsze oblężenie w historii, bo ten dzieciak będzie się bronić jak wściekła wiewiórka.

— I Wielki przed oblężeniem Stolicy

Oblężenie Stolicy - tom drugi serii Bohaterowie 60 Wojen. Akcja toczy się w roku 2008 (lata są niezależne od czasów rzeczywistych). Książka opisuje wojnę Rep. Ursusa z Królestwem na Skrajnym Wschodzie, w którym panował Król Maciuś Pierwszy tylko w kontekście tzw. "wojny listowej" i samego oblężenia.

StreszczenieEdytuj

Kilka miesięcy po powrocie z Rajskiej Doliny (tom I), rozpoczyna się akcja dyplomatyczna mająca na celu odwieść "młodego króla" od ataku na państwo Maciusia I. Kończy się ona sukcesem, ale z punktu widzenia małego króla nie wygląda to dobrze, jednak nie podejmuje on żadnych kontrdziałań.

Kilka dni po zakończeniu "wojny dyplomatycznej" wojska Republiki wkraczają na terytorium państwa Maciusia bez wypowiedzenia wojny. Marsz pod stolicę, ogółem niezakłócany przez wojska przeciwnika, trwał 2,5 tygodnia. Tuż po przybyciu pod mury I Wielki przewidział, że oblężenie będzie trudne. Nie mylił się. Wyrazem tego była wymiana zdań przed rozpoczęciem oblężenia (fragment):

- Jeśli się nie poddacie, spotka was [...] trud - powiedział I Wielki.

- A to czemu? - spytał Maciuś. I Wielki skinął ręką. W tej samej chwili na miasto spadło 11 kul armatnich, zawalając kilka budynków. W małym królu wszytsko się gotowało. - Już my ci pokażemy - powiedział na odchodnym.

— Początek oblężenia

Oblężenie trwało, bez przełomów 4 dni. 5 dnia armia Republiki wtargnęła do miasta, a Maciek został aresztowany.

Oblężenie nie spotkało się ze sprzeciwem świata zewnętrznego, a zyskało poparcie Arktosa.

Wojna z punktu widzenia dowództwaEdytuj

O godz. 3:40, zgodnie z planem rozpoczęła się operacja "Plafon". Wojsko zajęło Watergate, Grenzen (część Granicy po stronie Maciusia) i kilka wiosek przygranicznych. Do godziny 8:00 do Republiki należały już tereny o 20 km od wschodniej granicy Rep. Ursusa, opór stawiano tylko na Starym Mieście w Watergate (kapitulacja 2 dni po upadku Stolicy). Armia Północna szybko zabezpieczyła północną granicę, Armia Południa przejmowała porty na południu kraju, a Armia Królewska parła naprzód na Stolicę.

W trzecim dniu oblężenia Armia Północna natknęła się na Grupę Odsiecz, idącą z pomocą Stolicy. Bitwa została stoczona pod miejscowością Rubibicon. Odsiecz poniosła druzgocącą klęskę, a wieść do Stolicy dotarła 14 godzin po bitwie. Wydarzenie to dobiło obrońców.

Ciekawostki i nawiązaniaEdytuj

Nazwa miejscowości Rubibicon nawiązuje do nazwy rzeki Rubikon i przysłowia Przekroczyć Rubikon. W tym znaczeniu Bitwa pod Rubibicon zadecydowała o przegranej oblężonych.

Akcja dyplomatyczna (tzw. "wojna listowa") przed wojną właściwą jest zaczerpnięta z książki Korczaka (m.in list młodego króla do I Wielkiego z odpowiedzią "Nie ma głupich!").

Nazwa miasta Stolica jest całkowicie wymyślona. Korczak nie podał nazwy miasta.

Atak Republiki bez wypowiedzenia wojny jest porównywalny do ataku z 1 IX 1939r.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki